Nebbiolo d’Alba

Caplavur


First vintage: 1996

It is the winery’s historic Nebbiolo. This wine, along with arneis and barbera were the labels that first saw the light of day at the winery, the nebbiolo, renamed CAPLAVUR (CAPOLAVORO) since 2010, now ages 24 months in large barrels. Light aging that allows the primary aromas of nebbiolo to be perceived but at the same time dampens and softens the tannins.


Caplavur Nebbiolo d'Alba Cascina del Pozzo

CAPLAVUR

Nebbiolo d’Alba

Nebbiolo

0%

Grapevine100% Nebbiolo
Production areaCastellinaldo d'Alba - Roero
Landsandy (66% sand, 30% flax, 4% clay)
Exposure / Altitudesoutheast, southwest / 300 m
Breeding / Pruningcounter-espalier / Guyot
Planting density5,000 vines per hectare
Yield per hectare40hl
HarvestManual from late September to mid-October
Vinification15/18 days of maceration with frequent délestages and punching down; temperature controlled, maximum regime 28°C.
Refinement12 months tonneaux, 12 months in large barrels, 12 months in bottle
Bottles per year4.000
PairingsRoasted red meat, game, aged cheeses
Formats0.75L - 1.5L - 3L - 5L
Frequently Asked Questions FAQ - Cascina del Pozzo

Frequently Asked Questions

Curiosities and questions about Nebbiolo d'Alba Caplavur and related concepts

It is a wine that comes from the youngest nebbiolo vines. It ages 24 months in large oak barrels to dampen the tannin and to leave the characteristic taste and smell of nebbiolo, making it softer. It is an easier and more drinkable wine than Roero Montegalletto.

Un cru, dal verbo francese croître (crescere), significa "quello che cresce in una zona" e indica uno specifico vigneto di una determinata regione geografica dalla quale si ottiene un vino particolarmente di qualità.

La parola cuvèe sta a indicare un vino composto dalla miscela di più vini. Mescolando vini diversi è possibile equilibrare i sapori e perfezionare i gusti espressi dai vari cru.

Il termine guyot prende il nome dal suo ideatore, il Dott. Jules Guyot che verso la metà XIX secolo ha dato vita a questo sistema di allevamento della vite. Il guyot alla Cascina del Pozzo è quello semplice quindi con un solo capofrutto. Sui vini rossi lasciamo dalle 6 alle 8 gemme a seconda del vigore della pianta e un solo sperone di 2 gemme per l'anno successivo. Questo porta ad avere più qualità e meno quantità.

Il batonnage è una tecnica utilizzata per rimescolare un vino in fermentazione che poi passerà alla fase di affinamento in barrique. L'azione riporta le fecce, ossia i residui dei lieviti necessari alla fermentazione alcolica, in superficie. Il batonnage viene per tradizione effettuato con il bâton o “bastone”.

Tonneaux, dal latino “tunna”, significa “botte” o “recipiente”. Sono botti di legno, originarie della zona di Bordeaux, in Francia, diffuse in tutto il mondo, utilizzate per l’affinamento del vino.


Vineyard: Valmaggiore, Vezza d'Alba

Valmaggiore Vezza d'Alba - Cascina del Pozzo Vineyard

Pairings


Meat

Meat with potatoes as a wine pairing

Nebbiolo d'Alba Caplavur goes well with traditional local meat main courses. The following are some examples:

  • Beaten raw meat
  • Royal and lean knife-beaten beef meat with cucumber and hazelnuts
  • Ox stew with Nebbiolo wine
  • Steamed ham and spinach meatloaf
  • Sliced steak with warm pear salad
  • Milk roast

Nebbiolo d'Alba Caplavur is also ideal with aged cheeses.